BackWPup – konfiguracja wtyczki

We wpisie „Dobra kopia zapasowa, czyli backup w chmurze” zaprezentowałem Wam możliwości BackWPup. Wiecie już, że udostępnia nam dziewięć obszarów do których może trafić nasza kopia danych. Poniżej opiszę wykorzystanie trzech bezpłatnych rozwiązań. Jednak na początek ustalmy zasady wykonywania naszych kopii zapasowych Częstotliwość ich wykonywania musimy ustalić sami uzależniając to od ilości odwiedzin i wielkości naszego bloga oraz częstotliwości naszych publikacji. Jeżeli wasze wpisy ukazują się raz na tydzień lub na dwa tygodnie, wystarczy że wykonacie backup tuż po dacie publikacji. Jeżeli natomiast wpisy wychodzą częściej, baza danych musi być zabezpieczana z większą częstotliwością. Podobnie rzecz się ma plików multimedialnych różnej maści. Jeżeli nasz blog to głównie treść, nie ma sensu częsta kopia całości multimediów. Jeżeli strona działa jako nasz album zdjęć, którymi dzielimy się ze światem, wykonuj kopię regularnie i często.

Konfiguracja wtyczki BackWPup

Zaplanujmy optymalną konfigurację: codzienną kopię bazy danych i cotygodniową całościową kopię bloga. Ustalmy też zadanie polegające na optymalizacji, sprawdzaniu i naprawie bazy danych raz w miesiącu. Do dzieła!

Na początek

Pobieramy wtyczkę z oficjalnego repozytorium wtyczek.
[symple_callout button_text=”tutaj” button_color=”blue” button_url=”https://wordpress.org/plugins/backwpup/” button_rel=”nofollow”]BackWPup pobierzesz klikając [/symple_callout]

Następnie instalujemy(Masz problemy z instalacją? Spokojnie, sprawdź ten wpis). W panelu administratora pod Ustawieniami dostrzeżemy nową zakładkę BackWPup, klikamy przechodząc do okna  Jobs. Okno nie powinno zawierać żadnych informacji. Przechodzimy zatem do kolejnej zakładki Add new job. Skonfigurujemy w tym oknie 3 wcześniej zaplanowane zadania.

1. Codzienna kopia bazy danych

Rozpoczynamy na pierwszej zakładce General – ustawienia ogólne. W polu Job Name – podajemy nazwę jaką będzie nosić zadanie. Proponuję coś oczywistego jak Kopia codzienna, Kopia plików, Optymalizacja bazy danych.

Kolejne pola to Job Tasks – zadania jakie będzie wtyczka wykonywać. Chcemy wykonywać codziennie kopię bazy danych.

Pole Backup File Creation pozwoli nam dobrze dobrać nazwę kopii, aby nie doszło do nadpisywania i pomyłek. Tutaj jedynie pierwszy człon zamieniłbym na właściwy dla strony, bloga. Pozostałe wartości opisują czas w którym wygenerowana została kopia. Najeżdżając kursorem na wartości z procentami wyświetli się podpowiedź. Ostatnia opcja w tej sekcji to sposób kompresji kopii zapasowej. Tutaj decydują indywidualne kwestie, każda jest dobra.

Pole Job Destination określa, gdzie kopia po wygenerowaniu trafi. Czym się należy kierować? Pierwszym czynnikiem determinującym opcję jaka wybierzemy jest powierzchnia jaką dysponujemy. Jeżeli nasz plan hostingowy zakłada niewielką przestrzeń na dyskach serwerowni to backup w chmurze jest dobrą opcją – Dropbox, SugarSync lub Microsoft Azure, jednak dwie ostatnie opcje pozwalają korzystać jedynie 30 dni za darmo ze swoich zasobów. Wersja PRO wtyczki BackWPup umożliwia również zapisywanie kopii zapasowej na dysku Google Drive.

Opcja backup sent via email nadaje się na kopie bazy danych, które są niewielkiej wagi.

Do tworzenia kopii zapasowych w folderze lub poprzez FTP, można mieć zastrzeżenia, o ile nie chodzi tutaj o lokalizacje różne niż te na których znajduje się instalacja wordpressa. Nie ma większego sensu przechowywanie kopii zapasowej na tym samym serwerze co zabezpieczana treść.

Log files wymaga danych, na które wysyłane będą dzienniki zdarzeń. Moim zdaniem sens ma jedynie przesyłanie maili z informacją o błędach.

Kolejna zakładka Schedule służy do ustawienia przedziałów czasowych, w których kopia będzie wykonywana. Aby uaktywnić te opcje, należny wybrać Start job with WordPress cron. Moment w którym zlecimy wykonanie kopii powinien przypadać na okres najniższej aktywności czytelników na blogu. Podczas generowania kopii wordpress przechodzi w maintenance mode – powiedzmy tryb konserwacji i może być strona niedostępna.

Kolejna zakładka to DB Backup i w niej wybieramy składniki, które utworzą kopię. Jeśli chodzi o bazę danych to polecam tworzyć kopię jedynie z tabel rozpoczynających się od prefixu jaki ustaliliśmy konfigurując wordpressa przy instalacji.

Kolejne zakładki generowane są w zależności od miejsca docelowego jakie wybraliśmy dla naszej kopii zapasowej. Pokażę konfigurację na przykładzie Dropboxa.

BackWPup to Dropbox
Kopia zapasowa generowana i wysyłana na Dropboxa

Podajemy login i hasło do serwisu Dropbox potwierdzając tym samym dostęp do przestrzeni naszej chmury plików. File Deletion decyduje ile kopii będzie zachowywanych, a które będą usuwane. W konfiguracji powyżej, po zapisaniu 10 kopii, kolejna usunie z Dropboxa najstarszy plik.

2. Całościowa kopia

Działania są analogiczne. Klikamy Add New i wybieramy odpowiednie opcje:

  • Pole Job type : Database Backup i File Backup.
  • Pole Schedule analogicznie, jednak wybieramy opcję weekly i dzień tygodnia w którym nastąpi generowanie kopii zapasowej.
  • Pole Files – wybieramy foldery jakie chcemy zawrzeć w kopii. W polu Extra folders to backup możemy dołączyć ścieżkę bezwzględną do dodatkowych folderów, a w polu „Exclude” możemy podać foldery i pliki, które nie znajdą się w naszej kopii.
    • Ostatnią opcję tej zakładki koniecznie sprawdźcie. [symple_highlight color=”red”]Powinna być ZAZNACZONA![/symple_highlight]

3. Sprawdzanie i optymalizacja

To zadanie może być z automatycznie ustaloną częstotliwością lub być uruchamiane przez nas ręcznie. Jeśli wybierzemy pierwszą opcję to zaznaczamy w zakładce Schedule jak w poprzednich konfiguracjach, jeśli drugą – w tej zakładce zaznaczamy manually only.

Check Database BackWPup
Analiza i naprawa bazy danych przy użyciu BackWPup

Chmura plików i BackWPup

Jeszcze do niedawna korzystałem z SugarSync jako miejsca na kopie zapasowe. Teraz oferta tej firmy uległa zmianie, dlatego, aby nikomu nie stwarzać problemów z dostępnością rozwiązań omówię możliwość wykorzystania Dropboxa.

Jeżeli posiadacie już swoje konta to wspaniale. Jeżeli nie to możecie je założyć klikając w poniższe opcje.

[symple_button color=”blue” url=”www.dropbox.com/” title=”Dropbox | BackWPup” target=”blank” border_radius=””]Dropbox[/symple_button][symple_button color=”green” url=”http://bit.ly/1ip0pUe” title=”Dropbox reflink | BackWPup” target=”blank” border_radius=””]Dropbox(link polecający)[/symple_button]

Klikając w zielony przycisk korzystacie z mojego reflinka pomagając mi zwiększyć przestrzeń dostępną w usłudze. Również zapraszając znajomych poprzez własne linki polecające Dropboxa możecie zdobyć do 16 GB powierzchni serwera. Proces rejestracji niczym nie różni się od rejestracji na innych serwisach, więc go ominę.

Gdy posiadamy już konto i jesteśmy zalogowani, stwórzmy foldery do przechowywania naszych kopi zapasowych. W Dropboxie dodajemy foldery klikając na ikonę folderu z plusikiem i wprowadzamy nazwę. Stwórzmy dwa, jeden na codzienną, a drugą na całościową kopię zapasową.
Przechodzimy teraz do BackWPup w panelu administratora. Edytujemy nasze zadania odnajdujemy zakładkę To: Dropbox i wpisujemy odpowiednie nazwy folderów w polu Folder in Dropbox.

[symple_highlight color=”red”]Pamiętajcie, aby zapisywać zmiany w każdej zakładce.[/symple_highlight] Po wykonaniu tych operacji wykonujemy test naszych zadań. Wchodzicie w „Jobs” i przy każdym zadaniu klikacie Run Now. Nie wykonujcie jednak ich jednocześnie. Jeżeli kopie zostały utworzone z powodzeniem, moje gratulacje. Właśnie zabezpieczyliście swojego wordpressa przed utratą danych.

Podsumowanie

Mamy narzędzie i wiemy jak się nim posługiwać. Pamiętajmy, że poza automatycznym backupem należy tworzyć kopie zapasowe przed dokonaniem aktualizacji WordPressa, instalacji nowych wtyczek i jeśli zamierzamy ingerować w kod naszego bloga. Powodzenia i czekam na Wasze komentarze z propozycjami innych metod backupu. Z jakich rozwiązań Wy korzystacie?

Napisz co uważasz