Backup – zabezpiecz swoje pliki

Backup, czyli kopia zapasowa jest obecnie niezbędna dla każdego urządzenia przechowującego dane. Począwszy od wielkich firm, serwerów z danymi stron i bazami danych, skończywszy na pojedynczym użytkowniku. Większość z nas łącznie ze mną posiada na własnych dyskach twardych laptopów i jednostek stacjonarnych sporą liczbę dokumentów, zdjęć jedynie w formie cyfrowej, muzykę i filmy. Jeśli nie wykonywaliście nigdy backupów mam dla Was kilka rad.

Kiedy wykonać backup?

Pierwszy backup należy wykonać zaraz po zakupie urządzenia, zyskamy w ten sposób kopię pierwotnej zawartości laptopa lub komputera. Częstotliwość tworzenia kopii zapasowych plików powinno się uzależniać od:

  • ilości zmian wprowadzanych w ich składzie,
  • po dokonaniu modyfikacji w plikach,
  • przed instalacją oprogramowania co do którego nie jesteśmy pewni, czy nie uszkodzi systemu,
  • przed instalacją aktualizacji systemu operacyjnego lub jego modyfikacji

Przed przystąpieniem do archiwizowania danych należy jednak wziąć poprawkę na jakość tych danych. Jeżeli pliki są unikalne powinny być zabezpieczane w pierwszej kolejności. Nie widzę jednak sensu w archiwizacji programów, które można bez problemu pobrać z sieci, plików graficznych i dokumentów. Są one łatwe do odzyskania, a my nie tracimy przestrzeni dyskowej.

Jak wykonać kopię zapasową?

Warunki bezpieczeństwa kopii

Backup naszych plików spełnia swoją rolę tylko i wyłącznie, gdy znajduje się w innej lokalizacji niż archiwizowane pliki.
Z tego powodu nigdy nie tworzymy kopii np. partycji dysku na archiwizowanej partycji. Przy uszkodzeniu jej tracimy również kopię zapasową. Dodatkowo nalezy pamiętać, aby do plików kopi zapasowej nie dołączać wcześniejszych backupów. Grozi eksplozją 😛
Przykład problemu z jakim możecie się spotkać:

Awaria systemu operacyjnego zainstalowanego na partycji C, przy jego reinstalacji(a nie odzyskiwaniu) usuwamy pliki z tej partycji (pliki pulpitu należą do partycji systemowej C).

Rozwiązanie:
Przechowuj pliki na partycji D, a na pulpicie umieszczaj jedynie skróty. Backup najlepiej mieć na jakimś dysku przenośnym (płycie DVD, pendrivie, dysku zewnętrznym) chroniącym dane na wypadek zniszczenia dysku twardego, laptopa lub kradzieży. Najbardziej nowoczesną, a zarazem wygodną ze względu na coraz łatwiejszy dostęp do internetu jest kopia zapasowa w chmurze plików lub na serwerach. Przykładem może być Dropbox, SugarSync, Google Drive, SkyDrive itp.

Wykonywanie kopii

Backup możemy wykonywać ręcznie poprzez przesyłanie istotnych dla nas plików na USB, inną partycję, do chmury plików. Można również wykorzystać specjalne programy do tworzenia kopi bezpieczeństwa. Często są one dołączane do oprogramowania w zakupionych laptopach.

Redo Backup and Recovery

Redo Backup and Recovery
Redo Backup and Recovery

Programów jest długa lista, również darmowych jak Redo Backup and Recovery. Osobiście uważam, że jest to program kompletny, który pozwoli nam na:

  • stworzenie kopi zapasowej,
  • odzyskanie plików z kopii,
  • podział dysku na partycję i ich modyfikację za pomoca GParted,
  • testowanie pamięci,
  • inne opcje.

Program jest całkowicie darmowy, działa pod Windowsem i Linuksem, a do prawidłowego funkcjonowania wymaga wypalenia aktualnej wersji na CD, tak zwany live CD. (Do nagrania obrazu płyty korzystałem z darmowego programu Astro Burn)

Wkładamy płytę, startujemy z niej system(ustawiamy opcję boot na napęd CD/DVD) i wybieramy pierwszą opcję. Następne kroki są logicznym ciągiem decyzji o zakresie plików włączonych do kopii zapasowej, miejscu gdzie znajdzie się backup i z pewnością te czynności nie stworzą problemu(gdyby było inaczej zapraszam do komentarzy, postaram się pomóc :D).

Dodatkowo użytkownicy systemu operacyjnego Windows mogą korzystać z wbudowanej opcji tworzenia kopii zapasowej w Panel sterowania → System i zabezpieczenia → Kopia zapasowa/Przywracanie. Jeśli chodzi o serwisy udostępniające chmurę zazwyczaj oferują oprogramowanie do synchronizacji. Instalacja Dropboxa | BackupPobierasz, instalujesz i przenosząc pliki do folderu wskazanego przez program automatycznie są one przenoszone do chmury.

Dyski zewnętrzne w sam raz na backup systemu i plików

Coraz prężniej rozwijający się przemysł elektroniczny pozwala na zaopatrywanie się w dobrej jakości dyski zewnętrzne w rozsądnej cenie. Taka opcja kopii zapasowej wydaje się równie rozsądna jak chmura plików na serwerze, a nawet można się pokusić o stwierdzenie, że jest to lepsza opcja, cóż nasz dysk zewnętrzny leży w szufladzie, a nie w czyjejś serwerowni i tu cała różnica w prywatności i bezpieczeństwie danych. Możemy na dyskach zewnętrznych przechowywać pliki i foldery. Aktualizację zawartości wykonać możemy poprzez proste przeniesienie folderu czy pliku i nadpisanie go. Będziemy wtedy w posiadaniu najświeższej wersji naszych plików.

Podsumowanie
Opcji zabezpieczenia danych jest pewnie więcej jednak te powinny wystarczyć na ich ochronę. Pamiętajmy, że wśród wielu zalet cyfryzacji zasobów największą wadą jest łatwość ich utraty, a dokonując prawidłowego backupu będziemy cieszyć się jedynie korzyściami. Polecam szczególnie wykorzystanie darmowych chmur plików, gdyż poza brakiem opłat, bezpieczeństwem danych oferują również korzystanie z nich na urządzeniach mobilnych. A Ty jak się zabezpieczasz przed utratą danych?

Napisz co uważasz